van Gogh #5: Solgt (Sold)
The art group van Gogh 2001
Exhibition event / conceptual art
Charlottenborg Autumn Exhibition 2001

Project description (in danish)
van Gogh-redaktionen solgte den opmærksomhed, de besøgende tildelte Charlottenborgs efterårsudstilling 2001 og stillede derved spørgsmål ved hvad den særlige form for opmærksomhed, der opstår omkring sådan en kunstudstilling er værd.

van Gogh blev i 2001 inviteret til at deltage i Charlottenborgs Efterårsudstilling og fik tildelt et udstillingsareal til fri disposition i udstillingsperioden. van Gogh valgte at udstille fænomenet "opmærksomhed" ved at sætte det tildelte udstillingsrum til salg for højestbydende. Da de besøgende mødte op var deres opmærksomhed allerede handlet og solgt, og dokumentationen for denne handling var udstillet.

Salget foregik via firmaet Art-Management og blandt en håndfuld interesserede, der b.la. talte en hotelkæde og et internationalt luksusbrand, valgte et reklamebureau at afgive det højeste bud. Eneste binding på køberen var, at de var forpligtiget til at lade et skilt med værkbetegnelsen "van Gogh#5: Solgt, Salgshandling 2001" samt kataloget, der beskriver baggrunden for værket, være synlige i udstillingsrummet, som de ellers fik fri råderet over. Desuden blev der fremlagt dokumentation for van Gogh-redaktionens proces der førte frem til værket.

Salgsproces:
1) Fastlæggelse af mindstepris (kr. 100.000.-), udfærdigelse af katalogtekst, vægtekst og kontraktforslag.

2) En art-manager kontaktes (reklamebranchens mellemled mellem udbyder og kunde)

3) Art-manager får til opgave at finde frem til den kunde, der vil købe opmærksomheden for højeste bud. Art-manageren får 15%.

4) Kontrakt på salg underskrives. van Gogh overdrager udstillingsarealet til kunden for kr. 162.500.-

Se kontrakt:
Kontrakt

Fra van Gogh deltog:
Steen Johannessen
Christian Leifelt
Simon Løvind
Michael Madsen
Lene Wissing

Omtale:

Jyllandsposten 10. september 2001

"[...] De hellige hallers død. [...]
Kunstgruppen van Gogh afspejler jo problemer i resten af samfundet. Forargelsen skyldes nok at der sættes tal – 162.500 kroner på en konkret handling." Lotte Tauber Lassen (medlem af Charlottenborg Fondens bestyrelse) i JP København, 8.-9. september 2001.

"[...] Reklamekunst. [...]
Værket, der vil tematisere opmærksomheden, er allerede blevet genstand for betragtelig medieopmærksomhed." JP København, 8.-9. september 2001.

"Fornyelse i de hellige haller. [...]
Udover at være et eksempel på de mange gruppedannelser i nutidens unge kunst netop nu, sætter van Goghs clou fokus på det helt centrale omdrejningspunkt i nutidens unge kunst, der handler om kunstens egen forsvinden." Mette Sandbye, Weekendavisen, 21. - 27. september 2001.

"[...] Det store medieprojekt på dette års Efterårsudstilling er på sin vis sigende for den rastløse energi, som er til stede." Lars Bang Larsen, Politiken, 15. september 2001.

" [...] Beslutningen om kunstværket har skabt debat hos bestyrelsen bag Efterårsudstillingen. >> [...] Før har man set, at virksomheder støtter museer og sportslivet. van Gogh skubber lidt mere til debatten <<, siger udstillingskoordinator Helle Vestergaard." Jamilla Sophie Alvi, MetroXpress, 6. september 2001.

" [...] Er det kunst, når gæsterne på Efterårsudstillingen på Charlottenborg fra i morgen og tre uger frem i bedste Big Brother-stil kan betragte et arbejdende reklamebureau? [...]" Birgitte Straarup, Berlingske Tidende, 7. september 2001.

" Opmærksomhedens kunst. [...]
Jeg ser en papkasse med en Sony Videocombo (HiBlack Trinitron), en papkasse med en Sharp LSD Projector og to papkasser, der hver især indeholder en JVC Stereo Video Casette Recorder. Jeg vender ryggen til reklamebureauets kontorlokale, og dér ligger Nyhavns solside – Nyhavns Færgekro, Maxim Bar (Go Go Girls), Klods Hans, Nyhavn 17, Cap Horn og Skipperkroen). Så vender jeg tilbage til kunstens verden. Til opmærksomheden. [...]" Anders Rou Jensen, Politiken, 8. september 2001.

Senere hen offentliggjorde reklamebureauet Home Sweet Home deres bud på hvorfor købet af opmærksomhed var en god investering for dem. Her er det også let at aflæse hvordan verdens opmærksomhed blev rettet andre steder hen, da vi nåede 11. september:


15_vg5politiken.jpg
 Click image to enlarge